Beregn dit BMI med vores BMI-beregner

'
Beregn BMI
cm kg

Sørg for at have et sundt BMI

Fordelene ved at opretholde en sund BMI er langt mere end forbedret energi og mindre tøjstørrelser. Ved at tabe sig eller opretholde en sund vægt, vil du sandsynligvis også synes godt om disse livskvalitetsforbedringer også:
  • Bedre søvnmønster
  • Færre led- og muskelsmerter
  • Større evne til at deltage i fysiske aktiviteter
  • Reduceret risiko for hjertesygdomme og visse kræftformer
  • Bedre regulering af kropsvæsker og blodtryk
  • Reduceret belastning på dit hjerte
  • Mere effektiv fordøjelse af kulhydrater og sukker
Dit BMI er en god indikator for, om du er på en sund eller usund (vægtmæssigt). Find dit BMI, og hvad det betyder med vores BMI-beregner ovenfor. Se evt. mere her.

BMI står for Body Mass Index

Dette er en numerisk værdi af din vægt i forhold til din højde. BMI er en god indikatorer for sund eller usund vægt til voksne mænd og kvinder, uanset kropstørrelse. Et BMI på mindre end 25 indikerer en sund vægt. Et BMI på mindre end 18,5 betragtes som undervægtig. Et beregnet BMI mellem 25 og 29,9 betragtes som overvægtig. Et BMI på 30 eller højere indikerer fedme.

Forstå BMI-beregningen

Beregne BMI

BMI-beregning: Undervægtig

Du blev fundet for let (BMI under 18,5). At være undervægtig kan forårsage en dårlig ernæringstilstand, hvilket bl.a. øger risikoen for infektion. Tal med din læge om ethvert pludseligt og uforklarlig vægttab. En velbalanceret "højenergi-kostplan" er afgørende for at forbedre indtag af næringsstoffer og understøtte en sund vægtøgning.

Planlæg dine måltider med kulhydrater, protein og fedt. Det er det første skridt til at sikre en sund og balanceret kostplan. Grøntsager og frugt er gode kilder til vitaminer, mineraler og andre beskyttende stoffer. Mindst seks portioner frugt og grøntsager bør indgå i din kost - hver dag.

Spis små nærende måltider eller snacks ca. hver anden time. Medtag masser af frugtjuice, vegetabilske supper og yoghurt, da disse er nemme for kroppen at fordøje.

BMI-beregning: Normal

Tillykke du er vægtmæssigt normal (BMI mellem 18,5 og 24,9)! Sund kost forbedrer dit energiniveau, hjælper dig med at nå en ideel kropsvægt og forebygger sygdomme, såsom hjertesygdomme, kræft og diabetes senere i livet. Så at spise godt er en mægtig god investering!

Den store nyhed er, at der ikke er nogen "gode" eller "dårlige" fødevarer, hvilket betyder, at en sund kost ikke behøver at være kedelig eller intetsigende. Alle fødevarer kan nydes som en del af en sund kost, hvis vi anvender tre centrale elementer: balance, sortering og ikke mindst mådehold.

Spis masser af grøntsager og frugt hver dag. Grøntsager og frugter er rige på vitaminer, mineraler, antioxidanter og fibre, der alle er afgørende for en helt igennem optimal sundhed.

Hvis du drikker alkohol, så overskrid ikke Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Den nuværende anbefaling for mænd er ikke mere end 21 genstande og for kvinder er det 14 genstande om ugen. Drik ikke mere en 5 genstande på en hel dag.

BMI-beregning: Overvægtig eller fedme

Du er desværre overvægtig (BMI over 25). Overvægt har alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser. Det øger risikoen for at udvikle hjertekarsygdomme, diabetes, forhøjet blodtryk, slagtilfælde, galdeblæresygdomme, slidgigt, søvnapnø og visse former for kræft. Men disse forhold er væsentligt forbedret med et vægttab på blot 5% til 10% (selv hvis personen er stadig betydelig overvægtig).

Balancér din kost. Vægttab indebærer planlægning af kost med de sunde fødevarer. Drik masser af vand hver dag, det at være bare lidt dehydreret, kan af kroppen fejlfortolkes som sult. Sidst men ikke mindst så vær' aktiv og dyrk gerne masser af motion! Prøv så at beregne BMI igen... Læs mere om selve den matematiske udregning, hos Københavns Universitet, klik her.